zaterdag 21 april 2012

Lifeline

Een lifeline, dat associeerde ik toch zeker niet met breiwerk, maar er blijkt wel degelijk een 'breiversie' van te bestaan!

Toen ik mij liet ontvallen dat ik bang was dat ik een grote fout in mijn shawl zou breien waardoor ik hem helemaal uit zou moeten halen, kreeg ik de tip voor het maken van een lifeline van haar. En zij heeft er zelfs een tutorial over geschreven.



Eureka! Wat een oplossing. Want door al die omslagen, steken die worden samengebreid of overgehaald krijg ik het niet voor elkaar om een pen terug te steken. Laat staan om de steken weer goed op de naald te krijgen nadat ik een stuk uitgehaald heb. Nu mijn breiwerk voorzien is van een lifeline, ben ik een stuk geruster.

De tip om vooral goed te noteren wáár in het patroon je je lifeline hebt aangebracht heb ik ook ter harte genomen. Je zult na het uithalen je steken maar weer netjes op je naald hebben staan maar niet meer weten waar in het patroon je moet beginnen te breien!

Of deze shawl het gaat worden is nog even afwachten. Na het wegen van het garen, toen ik het eerste rapport af had, bleek mijn garen dikker te zijn dan het garen dat in het originele patroon gebruikt is. En dus is de looplengte per 100 gram ook minder. Ik ben blij met mensen die dat voor mij uit kunnen rekenen, want hoe je dat doet, daar heb ik echt geen flauwe notie van.
Ik kan met dit garen naar verwachting 7 rapporten breien. Dat is een fikse tegenvaller want het originele patroon heeft er 11. Ik heb getwijfeld of ik het uit zou halen en de shawl van ander garen zou breien, maar ik heb besloten door te gaan en te kijken hoe lang de shawl wordt. Want door het dikkere garen wordt hij niet alleen wat breder per rapport, maar ook wat langer. Dus duimen dat 7 rapporten lang genoeg zal zijn.

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten