woensdag 6 maart 2013

De rood-witte quilt

Eind 2008 begon ik aan deze quilt. Aangespoord door enthousiaste verhalen van cluppers over het werken met de hand, besloot ik dat ik deze quilt 'op de hand' zou naaien.

Het was een moeilijke tijd, eind 2008. Mijn moeder lag ernstig ziek in het ziekenhuis en de vooruitzichten waren slecht. Ik heb heel wat uurtjes, wachtend in het ziekenhuis, aan deze quilt zitten werken. Als ze beter zou worden, dan zou ik de quilt voor haar maken, bedacht ik mij. Qua kleuren had hij perfect in haar slaapkamer gepast. Helaas werd ze niet beter...
Ik werkte verder aan de quilt en liet me daarna een tijd lang afleiden door allerlei andere technieken. Ik ben nogal een techniekenfreak, die graag van alles uitprobeert, maar dat ik deze quilt af zou maken, daar heb ik nooit aan getwijfeld.

Geïnspireerd door Paulines mooie patchworkblokken, begon de quilt opeens weer aan mij te trekken. Ik heb mijn bak met rode lapjes tevoorschijn gehaald en ben een blok voor gaan bereiden. Heerlijk! Ik geniet er van om hier weer aan te werken! Inmiddels is er één blok af en heb ik met het volgende blok een beginnetje gemaakt.



Rechtsonderin wil het blok niet helemaal vlak liggen, maar verder ben ik wel tevreden over dit blok. Ik houd van ronde vormen. Het is wat lastiger naaien, maar het geeft altijd wel een kick als je de stukjes omklapt en er een mooie ronde lijn zichtbaar wordt!

Het volgende blok is er ook weer een met ronde lijnen.




Deze quilt, hij blijft voor mij heel speciaal en gevoelsmatig heel sterk verbonden met mijn moeder ook al heeft ze hem nooit gezien. De quilt zal dan ook haar naam krijgen: Ida Karoline.

Karin

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie naam, passend bij een speciale quilt. Dankjewel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind hem super, het wordt hoog tijd voor een overzichtsfoto! De naam en de betekenis van deze quilt is zo passend, het zal een zeer gekoesterde quilt worden. Ik hoop dat je er aan doorwerkt, hij verdient het afgemaakt te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder Karin, een bijzonder verhaal en een mooie naam! En het zijn een paar prachtige blokken waar je mee bezig bent. Ik zou intussen ook wel benieuwd zijn naar een overzichtsfotootje...

    BeantwoordenVerwijderen